Consells i models (CV, entrevista de feina i carta de presentació)
1. Consells per fer un currículum vitae
2. Consells per fer l'entrevista de feina
3. Consells per fer una carta de presentació
1. Consells per fer un currículum vitae
El currículum vitae és l’eina de comunicació que ens defineix professionalment.
El currículum, juntament amb la carta de presentació, són les úniques vies de representació inicial de que disposem i ens han de permetre accedir a una entrevista.
Per tant, el currículum vitae acompleix les següents funcions:
- Presentar-nos de manera atractiva davant la persona encarregada del procés de selecció.
- Concentrar, en la entrevista, l’atenció del entrevistador en els aspectes més destacats de la nostra trajectòria acadèmica i professional.
- Facilitar que l’entrevistador recordi, un cop finalitzada l’entrevista, els aspectes més remarcables.
Donada la importància del currículum vitae en el procés de selecció cal tenir en compte les regles pràctiques que tot seguit s’exposen:
HA DE SER BREU
Un bon CV no ha de tenir més d’una o dues pàgines.
Per aconseguir-ho cal:
- No utilitzar dues paraules pel que puguem dir en una. Per exemple EN LLOC de “les tasques que desenvolupava com a becari del Departament Mercantil eren...” POSAR “Becari Departament Mercantil. Funcions:...”
- Evitar frases fetes o redundants: “Vull posar en el seu coneixement....”
- Expressar una idea en cada frase.
HA DE SER ADEQUAT
El CV ha de reflectir la nostra idoneïtat per el lloc de treball.
Per aconseguir-ho cal:
Posar-se en el lloc de la persona que el rep i destacar aquells trets de la nostra personalitat i de la nostra trajectòria professional que l’incitin a pensar “té el perfil que estem buscant, el vull entrevistar”.
HA DE SER GRÀFICAMENT AGRADABLE
És important que l’estructura gràfica ajudi al lector. Cal cuidar la imatge i la presentació.
Per aconseguir-ho cal:
- Adjuntar una foto.
- Evitar les errades i les imprecisions.
- Utilitzar el mateix criteri a l’hora de tractar la informació (dates, llocs i adreces).
- Enviar sempre un original per cada sol•licitud.
HA DER SER CREÏBLE
El CV ha de reflectir de forma destacada les nostres qualitats però mai s’ha de exagerar ni mentir.
2. Consells per a l'entrevista de feina
L’entrevista és el moment més important del procés de cerca de feina. Aprofita-la per completar la informació que has donat en el CV per obtenir més detalls tant del despatx o empresa, com del lloc de treball.
A continuació t’oferim algunes recomanacions que et poden servir d’ajut.
Abans de l’entrevista
- Busca informació sobre el despatx o empresa.
- Prepara una carpeta amb tota la documentació acreditativa del teu CV i porta-la a l’entrevista.
- Prepara respostes a les possibles preguntes.
- Arriba uns minuts abans de l’hora prevista per poder-te tranquil•litzar i afrontar serenament l’entrevista.
Durant l’entrevista
Al llarg de l’entrevista cal parar atenció tant a la comunicació verbal com a la no verbal.
Comunicació verbal
- Mostra’t motivat/da per desenvolupar la feina que vols aconseguir.
- Expressa’t amb claredat i parla amb tranquil•litat, ni massa ràpid ni massa a poc a poc. Centra’t en el que t’estan preguntant i no t’allarguis amb detalls innecessaris.
- No interrompis a l’entrevistador: aconseguiràs més informació i donaràs millor imatge.
- No siguis pessimista, ni et presentis com a víctima.
- No parlis malament ni de les altres feines ni de les persones amb les que has treballat.
- La clau de la comunicació verbal es l’honestedat i la veracitat.
Comunicació no verbal
- Al saludar, espera a que et donin la mà, no t’anticipis. Dóna la mà amb fermesa però sense exagerar.
- Seu còmodament, però tenint en compte que la teva postura revela la teva manera de ser.
- No belluguis massa les mans o les cames i evita jugar amb bolígrafs, anells... així com tocar-te reiteradament el cabell o alguna altra part de la cara o el cos.
- Mira als ulls de la persona que t’entrevista.
Al finalitzar l’entrevista
- Agraeix el temps que t’han dedicat.
- Pregunta quan t’informaran del resultat de l’entrevista.
Si després d’un temps prudencial no tens resposta, no ho dubtis i truca preguntant per la teva candidatura. Si et diuen que no t’han seleccionat, pregunta els motius, et serà útil per un altre procés de selecció.
3. Consells per fer una carta de presentació
La carta de presentació és la introducció al currículum vitae. Serveix per posar de relleu aquells aspectes més destacats de la teva trajectòria i capacitats personals que s’adapten especialment al lloc de treball que t’interessa.
Els objectius principals de la carta de presentació són:
- Desvetllar l’interès de la persona que rep la teva sol·licitud i predisposar-la a llegir atentament el teu currículum vitae.
- Destacar els trets del teu currículum especialment adequats per aquesta oferta en concret.
- Aconseguir una entrevista.
Donada la importància de la carta de presentació cal que tinguis en compte les següents recomanacions:
- La carta ha d’anar dirigida a una persona en concret. Si és necessari truca a l’empresa i pregunta pel nom del responsable dels processos de selecció.
- La carta ha de ser personal i breu. No intentis explicar-ho tot, només aquells aspectes més destacables en relació al lloc de treball que desitges.
- Escriu utilitzant frases curtes i separa els paràgrafs mitjançant un espai.
- Vigila les faltes d’ortografia.
- Guarda una copia de cada carta per si la necessites durant l’entrevista
Documents
-
Candidats/es79.61 KbPDF
Model Carta de Presentació
-
Candidats/es548.92 Kbpdf
Model Currículum Vitae
Contacte
-
Servei d'Ocupació i Orientació Professional - SOOP - Borsa de Treball i Emprenedoria
-
Mallorca, 283
08037 Barcelona , Barcelona (Espanya) - 93 601 12 22 / 93 496 18 80
- soop@icab.cat
- empren@icab.cat
-
Mallorca, 283