Comissió d'Estrangeria

NOTA DE PREMSA: L’ICAB considera que el Servei d’Orientació Jurídica al CIE de la Zona Franca és una via que ajuda a garantir els drets jurídics dels interns i a reduir la conflictivitat del Centre

Ha estat en el marc de la compareixença davant la Comissió de Justícia del Parlament de Catalunya
Fri May 26 00:00:00 CEST 2017

Barcelona, 26 de maig de 2017. El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) considera que el Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) del Centre d’Internament d’Estrangers de la Zona de Franca és una eina que contribueix a garantir els drets dels interns i afavoreix la reducció de la conflictivitat.

L’ICAB ha explicat que el Servei d’Orientació Jurídica prestat al CIE permet als interns disposar de la informació jurídica en què es troba el seu procés i alhora se’ls informa dels seus drets i deures, entre altres funcions.

L’ICAB ha donat a conèixer que els ciutadans internats al CIE de la Zona Franca l’any 2016 van ser 639, dels quals en van ser expulsats 137, el que representa un 21,43%. Des de l’ICAB s’ha alertat que l’internament és una mesura cautelar i té un finalitat merament instrumental. Per això s’ha denunciat que la privació de llibertat de 502 persones va ser innecessària.

En aquests casos, l’instructor de l’expedient ha sol·licitat a l’autoritat judicial l’internament sense efectuar les comprovacions suficients per justificar la viabilitat de l’expulsió ni les circumstàncies de caràcter personal del ciutadà estranger, ni les circumstàncies sobre la possibilitat real d’executar-se la repatriació ( dificultats de documentar el estranger, situació del país de destí).

Per aquest motiu, l’ICAB ha reclamat a tots els operadors que intervenen en el procés de detenció i posterior internament (policies, jutges, etc.) realitzar les comprovacions per evitar els internaments innecessaris en els CIE. Comprovacions que recomana inclús una circular de la policia de l’any 2014.

D’altra banda,  des de l’ICAB s’ha afirmat que justament els tres CIE que disposen de Servei d’orientació jurídica (Madrid, Valencia i Barcelona –Zona Franca-) són el centres d’internament on es realitzen major número d’identificacions de sol·licitants de protecció internacional.

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona ha fet aquesta defensa del SOJ-CIE  en el marc de la reunió de la Comissió de Justícia del Parlament de Catalunya i en la qual hi han intervingut representants del Servei d'Orientació Jurídica del Centre d'Internament d'Estrangers de la Zona Franca –prestat per l’ICAB- per informar sobre la situació del centre, els darrers incidents relatius a les vagues de fam, amotinament i la negativa a l'entrada de diputats del Parlament i del Congrés dels Diputats.

Què és el CIE?

La llei d'Estrangeria defineix els Centres d'internament de forma negativa com a establiments públics de caràcter no penitenciari. Establiments, dependents del Ministeri de l'Interior, destinats a la custòdia preventiva i cautelar d'estrangers per garantir la seva expulsió, devolució o retorn per les causes previstes en la legislació d'estrangeria i en els supòsits de substitució de la pena privativa de llibertat per la mesura d'expulsió en els termes que estableix l'article 89 del Codi penal.

SOJ-CIE Zona Franca

El Servei d’Orientació Jurídica va entrar en funcionament el mes de febrer de 2015 gràcies a dos acords de col·laboració, un amb el Ministeri de l’Interior (amb la Comisaría General de Extranjería y Fronteras-Jefatura Superior de Policia de Catalunya) i l’altre amb l’Ajuntament de Barcelona.

Des de l’obertura del SOJ-CIE hi ha hagut dues etapes. Una des del febrer a l’octubre del 2015. I la segona, després de la reobertura  arran del tancament del CIE per obres de condicionament, des de l’octubre de 2016 fins l’actualitat.

És un servei gratuït.

El Servei d’Orientació Jurídica està obert els dilluns, dimecres i divendres de 9:00 a 14:00 hores per atendre els interns que sol·liciten la seva atenció.

Els advocats de l’ICAB presten un servei de 15 hores setmanals. Part d’aquesta jornada es dedica a l’atenció dels usuaris i al resta a realitzar les gestions necessàries derivades de l’assessorament previ.  Les atencions dels usuaris s’organitzen a través d’una agenda, i tenen una durada de 30 minuts.

Quins serveis s’ofereixen?

• Orientar jurídicament els estrangers que es trobin internats al CIE.
  • Informar sobre la seva situació jurídica, sobre el contingut i abast dels seus drets i deures, en la formulació i tramitació de les peticions i queixes sobre qüestions referents a la seva situació d’internament, tant si van dirigides al director del centre com al jutge de control, o qualsevol altre institució,  la identificació supòsits de protecció internacional,  o tràfic d’ésser humans, identificació de menors.
  • Auxiliar a l’intern en l’obtenció de les dades de contacte del seu advoca/da per afavorir el dret de comunicació amb l’advocat/s designat/s.
  • Orientar i Auxiliar els interns en la tramitació de sol·licitud de justícia gratuïta.