Comissió Advocats Empresa | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'Advocacia de Madrid i Barcelona es conjura per blindar el secret professional dels advocats d'empresa

La I Trobada d'Advocacia d'Empresa, a la qual han assistit més de 200 professionals d'aquest col·lectiu, conclou amb una declaració conjunta en què l'ICAM i l'ICAB plasmen el compromís amb la defensa i el reconeixement d'un col·lectiu que representa a prop del 20% de la professió

Fri Oct 25 14:32:41 CEST 2024
  • El document inclou un decàleg, que s'elevarà a les institucions, per blindar el paper de l'advocacia d'empresa com a motor jurídic en un context de transició cap a un entorn empresarial més innovador i sostenible.

La I Trobada d'Advocacia d'Empresa, organitzada pels Col·legis de l'Advocacia de Madrid (ICAM) i de Barcelona (ICAB), i que ha reunit més de 200 professionals 'in-house', ha culminat aquest divendres a Madrid amb una declaració conjunta en què les dues corporacions reivindiquen, com a qüestió central, el dret al secret professional dels juristes que exerceixen en l'àmbit corporatiu:

“El secret professional és un pilar indispensable que assegura la independència i la confiança en la tasca jurídica, també dins de les organitzacions. Reafirmem la seva importància per a l'advocacia d'empresa, que ha de ser garantida per llei de manera clara per ser aplicada a qualsevol entorn corporatiu, protegint els advocats/des col·legiats/des com a exercents en la seva funció de defensa dels interessos de l'empresa”, es recull a la Declaració que serà elevada al Govern i als Grups Parlamentaris de forma conjunta per ambdós Col·legis.

Sota el lema "Lideratge jurídic, motor estratègic: l'advocacia d'empresa, clau per al desenvolupament econòmic i social", l'ICAM i l'ICAB han plasmat en aquest decàleg el seu compromís amb la defensa, la promoció i el reconeixement d'un col·lectiu cridat a liderar jurídicament la transformació de les organitzacions empresarials cap a un model més sostenible i socialment responsable.

"Des de la seva capacitat per protegir els interessos corporatius fins a la seva influència en la presa de decisions estratègiques, els advocats i advocades d'empresa estan redefinint l'impacte de la seva tasca a l'economia, la societat i l'entorn legal", sosté el document presentat per la diputada de l'ICAM responsable d’Advocacia d’Empresa, Ana Buitrago, i el degà de l’ICAB, Jesús Sánchez, durant la clausura de l’esdeveniment. Així, el manifest posa en valor l'advocacia ‘in-house’ com una figura cada cop més arrelada al nucli de les companyies.

"A més, si és un pilar essencial en la protecció de la seguretat jurídica, l'advocacia d'empresa té un paper crucial en la incorporació de la sostenibilitat a l'estratègia jurídica de les organitzacions, en què contribueixen activament a impulsar la transformació digital", s'afirma a la declaració conjunta.

El document també advoca per la formació contínua per adaptar-se a les noves exigències de l'entorn legal i empresarial, apel·la al benestar emocional dels advocats ‘in house’ i aposta per la mediació i l'arbitratge com a mètodes alternatius a la jurisdicció per resoldre amb més agilitat els conflictes, afavorint un entorn empresarial més col·laboratiu.

La declaració conjunta, en darrera instància, consagra el compromís dels col·legis professionals per proporcionar les eines que permetin a l'advocacia d'empresa exercir la seva funció amb independència i seguretat jurídica, oferint suport en qüestions clau com el secret professional, la cobertura de responsabilitat civil i la protecció davant de pressions externes.

Més de 200 assistents a una trobada transversal

Durant les dues jornades de la I Trobada d'Advocacia d'Empresa, celebrada a la seu de l'ICAM i l'auditori de Banco Santander, s'han abordat qüestions clau per als professionals del dret que exerceixen dins d'organitzacions. Al llarg de 10 sessions, els prop de 200 assistents han participat en debats i ponències que han posat en relleu els principals reptes i oportunitats a què s'enfronta actualment l'advocacia d'empresa.

Entre els temes més destacats, el secret professional ha estat un dels punts centrals, fent èmfasi en la seva defensa com a garantia d'independència en l'assessoria jurídica corporativa. També s'han tractat els aspectes relacionats amb la sostenibilitat i com els advocats d'empresa estan liderant la integració de criteris mediambientals, socials i de governança (ESG) a les estratègies empresarials.

Un altre dels assumptes abordats ha estat la transformació digital, destacant el rol crucial que juguen els advocats ‘in house’ en l'adaptació de les companyies als nous desafiaments tecnològics, incloent-hi l'ús d'intel·ligència artificial i la gestió de ‘ciber’ riscos. La formació contínua ha estat un altre dels eixos temàtics de l'esdeveniment, subratllant la necessitat que els advocats d'empresa actualitzin constantment els seus coneixements per fer front a un entorn legal i empresarial en canvi constant.

El benestar emocional i professional ha tingut un espai destacat a les ponències, amb propostes de programes de suport psicològic i assistència específica per a aquests professionals, que exerceixen en entorns laborals cada vegada més demandants. A més, s'ha advocat per una implantació més gran de mètodes alternatius de resolució de conflictes, com la mediació i l'arbitratge, que permeten gestionar disputes de manera més àgil i eficient que la jurisdicció.

Finalment, s'ha debatut els nous models de gestió dels serveis jurídics dins de les organitzacions, abordant l'evolució de la funció legal cap a un enfocament més estratègic i multidisciplinari. Així mateix, s'ha tractat la importància de gestionar la reputació corporativa des de l'àmbit jurídic, posant en relleu el paper que juguen els advocats ‘in house’ en la protecció i millora de la imatge i la reputació de les empreses davant l'opinió pública i les autoritats.

MÉS INFORMACIÓ