Comissió d'Advocats/des Mediadors/des | Centre ADR - ICAB (Centre per a la Resolució Alternativa de Conflictes) | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ ICAB reivindica el ‘Fast Track’ com a solució als conflictes de franquícies

Tue Jun 16 00:00:00 CEST 2020
  • Així s'ha posat de manifest a la taula rodona celebrada aquesta tarda, presentada per la degana del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay, i que ha comptat amb la participació com a ponents del president del TAB, Juli de Miquel; del director executiu de l'Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF), Eduardo Abadía, i de l'advocat especialitzat en Corporate i M&A, Gerardo Roca
  • Els ponents han coincidit en la rellevància de l'arbitratge a Espanya, que cada vegada aconsegueix un protagonisme més important i ha despertat el seu interès tant a empreses com en particulars

Barcelona, 16 de juny.- La paralització econòmica, professional i laboral del país decretada per frenar la propagació de la COVID-19, ha incidit de manera directa en moltes de les obligacions jurídiques i contractes, impedint en molts casos el seu compliment. Aquesta situació obliga les parts i als seus lletrats a buscar solucions alternatives de resolució de conflictes en previsió de l'allau de demandes judicials de tota mena -donada la transversalitat en termes jurídics de la incidència de la COVID-19, a la qual s'haurà d'enfrontar l'Administració de Justícia.

Davant aquest context, el Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha reivindicat aquesta tarda durant el desenvolupament de la conferència online ‘L'arbitratge com a instrument de solució de conflictes de les franquícies en temps de crisis: Fast Track com a possible solució' els avantatges de l'arbitratge com a via perquè empreses i particulars puguin obtenir una solució àgil i definitiva a les seves controvèrsies i en aquest sentit ha destacat el ‘fast track', el nou procediment online que ha posat en marxa el Tribunal Arbitral de Barcelona – organisme del qual l’ICAB és patró fundador- per resoldre conflictes relacionats amb les franquícies.

A la taula rodona, que ha estat presentada per la degana del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay, moderada per Carlos Berbell, director del portal jurídic Confilegal, i en la qual han ha participat com a ponents Juli de Miquel, president del TAB; Eduardo Abadía, director executiu de l'Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF) i Gerardo Roca, advocat especialitzat en Corporate i M&A, s'ha posat de manifest que en les franquícies les parts acorden a través d'un contracte una sèrie d'obligacions per al franquiciador i el franquiciat: la principal, el dret d'explotació d'un negoci o productes “prestigiats en el mercat” a canvi d'una prestació financera.

Davant unes circumstàncies tan excepcionals com les derivades per la COVID-19 aquest dret d'explotació s'ha complicat seriosament per al franquiciat, especialment per a qui l'exerceix a través d'un local amb un equip humà de treball, ja que l'obligació de confinament i el col·lapse econòmic derivat d'aquest, ha generat incompliments arrendataris, de solvència econòmica, laborals. També el franquiciador ha resultat perjudicat, ja que amb el descens del consum, i la paralització del mercat, no ha pogut potenciar la marca franquiciada, ni garantir les seves obligacions respecte al franquiciat pel que fa als seus compromisos de seguiment, desenvolupament, recerca, suport i màrqueting, etc.

Per això, el Fast Track pot ser la via per a resoldre moltes controvèrsies relacionades amb les franquícies, ja que es tracta d’un procediment ràpid, flexible i eficaç que permetrà a les empreses i particulars que recorrin a ella obtenir una resolució en un temps raonable. D’aquesta manera, per exemple, s'ha destacat que la mitjana de resolució de la controvèrsia és de 36 dies, des de la presentació de la sol·licitud d'arbitratge, la qual cosa suposa un temps molt inferior al ritme habitual de la justícia ordinària. Aquest mecanisme té també importants avantatges a nivell de reputació, ja que permet un grau de privacitat que de vegades un procediment judicial no pot oferir, preservant la imatge corporativa i personal de les parts implicades.

Els ponents han coincidit que l'arbitratge a Espanya està aconseguint un protagonisme cada vegada més important i ha despertat el seu interès tant en empreses com en particulars; atès que la majoria dels laudes arbitrals – que equivalen a una sentència ferma- limiten els costos a una única instància, de manera que es beneficia la continuïtat de la relació contractual entre les parts i a més aquests se sotmeten de manera voluntària i, per tant, es tracta d'una solució que a més de ràpida resulta útil a la finalitat perseguida pels seus usuaris.