Observatori dels Drets de les Persones | Observatori dels Drets de les Persones | Notes de Premsa | Titulars

NOTA DE PREMSA: El fiscal Miguel Ángel Aguilar reclama invertir més recursos en la justícia per fer front als delictes d’odi en un acte a l’ICAB amb motiu del Dia Internacional contra la LGTBIQ-fòbia

El fiscal de Sala Coordinador de la Unitat de Delictes d’Odi i Discriminació de la Fiscalia General de l’Estat, Miguel Ángel Aguilar, valora en primícia l’enquesta elaborada per  l’Agència de Drets Fonamentals de la Unió Europea (FRA) sobre la desigualtat que encara pateix el col·lectiu LGTBIQ

Fri May 17 12:37:00 CEST 2024

Amb motiu del Dia Internacional contra la LGTBIQ-fòbia, que es commemora el 17 de maig, Miguel Ángel Aguilar, fiscal de Sala Coordinador de la Unitat de Delictes d’Odi i Discriminació de la Fiscalia General de l’Estat, ha reclamat invertir més recursos en la justícia per fer front als delictes d’odi. Ho ha afirmat en un acte a l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) en el qual ha valorat en primícia l’enquesta elaborada per l’Agència de Drets Fonamentals de la Unió Europea (FRA) sobre la desigualtat que encara pateix el col·lectiu LGTBIQ.

La sessió, organitzada per l’Observatori dels Drets de les Persones de l’ICAB, ha comptat amb la presentació del degà, Jesús M. Sánchez, que ha posat en valor la tasca de la Corporació en l’anàlisi de qüestions de màxima actualitat i el seu paper com a casa de la ciència jurídica i de la defensa dels drets de tota la ciutadania, fent especial èmfasi en el col·lectiu LGTBIQ.

Per la seva banda, la copresidenta de l’Observatori, Erika Torregrossa, ha presentat la figura del fiscal Aguilar, tot repassant la seva trajectòria i incidint en què ha marcat un abans i un després en l’àmbit de la lluita contra els delictes d’odi per raó de gènere.

En la seva intervenció, el fiscal Miguel Ángel Aguilar ha exposat les principals dades a Espanya de l’enquesta elaborada per l’Agència de Drets Fonamentals de la Unió Europea (FRA) amb el títol “LGBTIQ equality at a crossroads – Progress and challenges”, i ha destacat que des de l’any 1990, moment en què l’OMS va eliminar l’homosexualitat de la llista de malalties, fins a l’actualitat, “les xifres són preocupants”.

En primer lloc, segons ha indicat Aguilar, s’ha reduït la percepció de la discriminació, ja que el 37% de les persones enquestades assegura haver-se sentit discriminada com a mínim en una àrea de la seva vida, respecte el 42% que ho afirmava el 2019.

A més, a Espanya, el 39 % de les persones LGBTIQ segueix evitant agafar de la mà en públic la seva parella per por a ser atacat, davant la mitjana comunitària del 53%, una qüestió que, segons el fiscal, “és només la punta d’un iceberg que afecta molts altres col·lectius”. Alhora, han augmentat les persones LGBTIQ que asseguren haver patit atacs físics: a Espanya la xifra augmenta del 8% el 2019 al 12%.

D’altra banda, Aguilar ha assegurat que “tenim un problema a l’escola”, ja que el 66% de les persones LGBTIQ a Espanya han estat ridiculitzades, molestades, insultades o amenaçades durant el seu pas per l’escola degut a la seva orientació sexual o la seva identitat de gènere; 17 punts més respecte l’any 2019 (49%). Alhora, el 56% dels estudiants LGBTIQ amaguen les seves preferències sexuals o la seva identitat de gènere a l’escola, set punts més que a la Unió Europea.

El fiscal ha assenyalat que el col·lectiu LGTBIQ és el més conscienciat i informat dels seus drets i, tot i així, només denuncien crims d’odi davant la justícia el 14% a Espanya i l’11% a la UE. Aguilar ha apuntat que “la principal causa és la desconfiança en els poders públics”, ja que els avenços i compromisos institucionals no serviran si els judicis triguen en arribar, i ha afegit que “generem expectatives perquè denunciïn però després es troben amb un col·lapse judicial”. En aquest sentit, ha apel·lat a la responsabilitat dels poder públics i administracions per dedicar més recursos a la Justícia.

Aguilar ha conclòs la sessió assegurant que “pensem que estem en societats obertes –Catalunya n’és un exemple–, però seguim tenint delictes d’odi i comportaments homòfobs i cal donar-hi resposta” i ha afirmat que “l’advocacia és molt important en el lideratge de la defensa dels Drets Humans, per la seva capacitat de litigació estratègica i la possibilitat d’acudir a tribunals en els quals no s’arriba des de la fiscalia, com el Tribunal Europeu de Drets Humans”.