Revista Jurídica de Catalunya (RJC) | Revista Jurídica de Catalunya | Revista Jurídica de Catalunya

Més de 200 participants han seguit la Jornada RJC sobre “La compravenda a Catalunya” que s’ha celebrat a l’ICAB

En el marc d’aquesta jornada s’ha presentat el monogràfic “La compravenda a Catalunya”, editat per la Revista Jurídica de Catalunya

Fri Sep 30 14:00:00 CEST 2022

Més de 200 participants han seguit la #JornadaRJC2022 sobre  “La compravenda a Catalunya”, que s’ha celebrat els dies 29 i 30 de setembre de 2022 a la seu de l’advocacia barcelonina sota l’organització de  la Revista Jurídica de Catalunya.

L’objectiu d’aquesta jornada ha estat debatre en profunditat sobre els canvis legislatius i jurisprudencials que s’han produït arran de l’adaptació al Dret Europeu de tots els aspectes relacionats amb la compravenda.

Aquesta Jornada ha servit també com a acte de presentació del nou llibre monogràfic de la Revista Jurídica de Catalunya sobre “El contracte de compravenda” i que s’ha lliurat als inscrits a la jornada.

El degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez; el director de la Revista Jurídica de Catalunya, Eugeni Gay; el president de l’Acadèmia de Jurisprudència i Legislació de Catalunya, Francesc Tusquets; i l’advocat i president de la Secció de Dret Civil de l’ICAB, Miquel Serra, han participat en la inauguració de la Jornada.

Tots ells han coincidit en la importància de comptar amb un nou monogràfic de la Revista Jurídica de Catalunya que aborda un tema complex com és el de la compravenda d’habitatges des del vessant del Dret Civil, Mercantil i Processal i que s’ha fet tenint en compte la visió d’una pluralitat d’operadors jurídics.

La jornada s’ha estructurat en sis taules de debat –celebrades al llarg de dos dies- on han participat més de 20 ponents, entre magistrats, catedràtics, professors i advocats especialitzats en Dret Mercantil, Civil i Processal, notaris i registradors de la propietat.

A través de totes aquestes intervencions s’ha fet una anàlisi en profunditat sobre aquesta matèria que ha permès tractar els elements personals, reals, causals i formals en el contacte de compravenda; el pacte d’arres i les obligacions del venedor en la compravenda; l’avantatge injust, l’acció de rescissió per lesió i la responsabilitat per les quantitats lliurades de forma anticipada en la compravenda d’habitatges en construcció.

També s’ha reflexionat sobre la compraventa en relació al concurs de creditors així com les tendències en la compravenda d’empreses o les transaccions internacionals de mercaderies; la resolució de conflictes vinculat a la compravenda i el registre de la propietat; els deures i obligacions de l’agent immobiliari així com la compravenda vinculada als aspectes mediambientals i civils dels sòls contaminants. En les darreres taules de la jornada s’ha debatut sobre la imposició indirecta en la compravenda d’edificacions, els possibles remeis per falta de conformitat i la compravenda en l’àmbit interregional i internacional.

En la cloenda de la Jornada, la magistrada del TSJC, Mª Eugènia Alegret, ha fet una magnífica exposició sobre l'incompliment i la resolució del contracte de compravenda al llibre VI del Codi Civil de Catalunya.

La Revista Jurídica de Catalunya és una publicació editada pel Col·legi de l'Advocacia de Barcelona i l’Acadèmia de Jurisprudència i Legislació de Catalunya, fundada el 1895 per les dues corporacions, i que va ser guardonada amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya l’any 2003. Al marge de les publicacions periòdiques, publica monogràfics, com el presentat en el marc d’aquesta jornada, o 'El règim de la Propietat Horitzontal a Catalunya: doctrina i jurisprudència', que va ser editat l’any 2020.