Notes de Premsa | Titulars | Secció de Dret de Família

La Secció de Dret de Família de l’ICAB ressalta que es pot reclamar el dany moral quan s’impaguin les pensions alimentàries

Aquesta ha estat una de les conclusions que s’han donat a conèixer en el marc del 3r Congrés de Dret de Família que s’ha celebrat ahir i avui el 19 i 20 de setembre de 2024 a la seu de l'Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB).

Fri Sep 20 16:38:00 CEST 2024

La Secció de Dret de Família de l'Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha ressaltat que es pot reclamar el dany moral quan s’impaguin les pensions alimentàries. Així s’ha donat a conèixer en el marc del 3r Congrés de Dret de Família que s’ha celebrat  a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i que ha estat seguit per més de 200 juristes experts en Dret de Família.

El 3r Congrés de Dret de Família ha estat inaugurat per Jesús M. Sánchez, degà de l'advocacia barcelonina; Joaquim de Miquel, secretari de la Junta de Govern de l’ICAB; i Carmen Varela, vicepresidenta de la Secció de Dret de Família de l'ICAB, els quals han destacat la importància d’aquest Congrés com a eina per abordar les principals problemàtiques i normatives que es troba l’advocacia que exerceix en aquest àmbit.

El Congrés s’ha estructurat en quatre ponències magistrals. La primera, sobre l’impagament de les pensions alimentàries, ha anat a càrrec de Vicente Magro, magistrat de la Sala Segona del Tribunal Suprem. Magro ha exposat la duresa i el patiment de persones que han de fer front a la criança dels fills amb la dificultat afegida de no comptar amb el pagament efectiu de les pensions alimentàries. Aquest patiment derivat de l’impagament de la pensió alimentària és un dany moral reclamable.

Durant la segona ponència magistral, Laura Díez, catedràtica de Dret Constitucional de la UB i magistrada del Tribunal Constitucional, ha donat a conèixer l’última jurisprudència del Tribunal Constitucional en Dret de Família. Díez ha fet èmfasi en què el TC ha posat el focus en l’interès superior del menor i els seus drets.

La tercera sessió ha versat sobre la maternitat subrograda, amb les intervencions de Vincenzo Barba, doctor en Dret i catedràtic de Dret Civil de la Universitat La Sapienza de Roma, i de l’advocada Beatriz Huerga. Precisament, durant les seves intervencions han comentat la recent sentència del Tribunal Suprem, que reconeix que els infants nascuts per gestació subrogada fora d’Espanya puguin registrar-se a Espanya.

La darrera ponència magistral del Congrés ha tractat sobre els delictes en Dret de Família amb l’advocat Miguel Capuz i la magistrada del Jutjat d'Instrucció núm. 31 de Barcelona, Mª Isabel Hernando Vallejo. S’ha posat de manifest la interrelació existent entre el Dret de Família i aspectes del Dret Penal.

Aquestes sessions magistrals s’han complementat amb dos tallers pràctics. Isabel Winkels, advocada i vicedegana de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Madrid (ICAM), ha presentat el taller sobre Justícia Sostenible de les famílies, on han intervingut Xavier Abel, magistrat del Jutjat de Primera Instància núm. 14 de Barcelona; Francisca Fariña, catedràtica de psicologia bàsica i psicologia Jurídica del Menor de la Universitat de Vigo i presidenta de l'Associació Iberoamericana de Justícia Terapèutica, i Mila Arch, psicòloga forense i professora de la Universitat de Barcelona.

En el marc d’aquesta activitat pràctica s’ha presentat la “Guia per a l'exercici de la Parentalitat positiva”. El segon taller, presentat per Flor Carrasco, vicedegana del Col·legi de l'Advocacia de Màlaga, ha versat sobre Dret processal de família i ha comptat amb les intervencions de l’advocada Cristina Martínez i d’Ernest Pascual Franquesa, magistrat de la Secció 12a de l'Audiència de Barcelona.

Per cloure el Congrés s’ha realitzat un fòrum de debat amb Javier Pereda, president de la Secció 18a de l'Audiència de Barcelona, i Almudena Izquierdo, magistrada del Jutjat de Primera Instància núm. 4 de L’Hospitalet de Llobregat.

La cloenda del Congrés ha anat a anat a càrrec de la presidenta i vocal de la Secció de Dret de Família, Cristina Díaz-Malnero i Rosa Maria Barberá, respectivament, i de l’advocada i membre de la Comissió de Normativa de l’ICAB Cristina Vallejo. Precisament, en les seves intervencions han coincidit en la necessitat de comptar amb tribunals especialitzats en infància, família i capacitat per aconseguir una justícia de servei públic, real i efectiu per assegurar la igualtat dels ciutadans independentment del seu lloc de residència.