La Junta de Govern de l’ICAB assoleix els principals compromisos del seu programa durant el primer any de mandat
IGUALTAT
La Junta de Govern, amb la degana, Mª Eugènia Gay, al capdavant, aposta pel foment de la igualtat d’oportunitats professionals entre advocats i advocades i l’impuls al lideratge de les dones en institucions judicials i als despatxos.
Com ja va passar a la història, l’any 1927, quan vàrem ser pioners a tot Espanya en acceptar dones entre les persones col·legiades, l’ICAB torna a posicionar-se com a líder en aquest àmbit.
Alguns exemples d’aquest compromís amb la paritat s’han materialitzat amb:
- La presentació del Pla d’Acció per a la Igualtat 2018-2021
- La creació de la campanya Cada dia és 8 de març
- La celebració del 1st Women Business & Justice European Forum
- La incorporació de la perspectiva de gènere en tots els programes de formació contínua i especialitzada (Màsters i EPJ)
- L’impuls dels criteris de paritat en totes les seves activitats
TRANSFORMACIÓ DIGITAL
Altra de les apostes d’aquesta Junta és posicionar l’ICAB com a líder mundial i referent en Transformació Digital de l’advocacia i que la institució pugui exercir de lobby social per tal de convertir-se en un hub que permeti estar a l’avantguarda del Dret Digital.
És per aquest motiu que:
- S’ha creat la nova Comissió de Transformació Digital de la Corporació.
- S’ha aconseguit acollir a la nostra seu, com amfitrions i organitzadors, a les principals institucions i entitats jurídiques i socials i aconseguir el compromís ferm d'elaborar i signar la Carta de Drets de la Ciutadania en l’Era Digital.
- S’ha coorganitzat amb ENATIC el IV Congrés Internacional de Dret Digital
- S’ha aconseguit posicionar a l’advocat/da com el professional millor qualificat per realitzar tasques com a Delegat/da de Protecció de Dades (DPD)
FORMACIÓ I INTERNACIONALITZACIÓ
La formació i la permanent actualització jurídica també són essencials per a la Junta de Govern de l’ICAB, per això s’ha treballat en la potenciació de la qualitat, adaptant-la als nous requeriments del mercat:
- S’ha donat un gir a la formació, amb la celebració de diferents congressos sobre temàtiques especialitzades i d’actualitat: Congrés de Dret Immobiliari, Congrés sobre els Drets dels Animals, Congrés de Responsabilitat Civil i els ja esmentats 1st Women Business & Justice European Forum i Congrés Internacional de Dret Digital
- S’han elaborat càpsules formatives en vídeo sobre temes d’actualitat
- S’ha ampliat la formació especialitzada per tal que el col·legiat/da pugui tenir un element diferenciador per fer créixer el seu despatx. Als Màsters i a l’Escola de Pràctica Jurídica, així com els Postgraus
- S’han convocat diverses trobades d’advocats internacionals per fomentar el networking i ajudar a la internacionalització dels companys i companyes
- S’ha creat una Comissió de Relacions Internacionals integrada per advocats i advocades que participen activament en les diferents organitzacions internacionals com l'IBA, UIA, ABA, AEA, EYBA, AIJA
- La degana de l’ICAB, Mª Eugènia Gay, ha estat nomenada Deputy Director for Collective Members de la UIA
PARTICIPACIÓ EN INICIATIVES PARLAMENTÀRIES I REFERENT DE LA SOCIETAT
A través de la tasca desenvolupada per la Comissió de Normativa, s’ha potenciat la participació del Col·legi en Iniciatives Parlamentàries. Entre les més destacades, hi ha:
- S’ha posat en marxa, en col·laboració amb el Consell de l’Advocacia Catalana, un Grup de Treball de segona oportunitat per impulsar una sèrie de mesures de formació, informació i difusió de mecanisme de segona oportunitat.
- S’han elaborat i enviat als Grups parlamentaris al Congrés dels Diputats les esmenes al Projecte de Llei per la qual es modifica la Llei 23/2014, de 20 de novembre, de reconeixement mutu de resolucions penals en la Unió Europea, per a regular l'ordre europea de recerca.
- La Llei 5/2018, d’11 de juny, de modificació de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil, en relació a l’ocupació il·legal d’habitatges, neix de la iniciativa promoguda des de la Comissió de Normativa de l’ICAB i inclou el contingut essencial de la proposta elaborada des de l’ICAB
- Es troba en tràmit la Proposició de Llei per la qual es modifica el Reial Decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d’enjudiciament criminal, per incorporar la maternitat i paternitat entre les causes de suspensió del judici oral
- També es troba en tràmit el Projecte de llei reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, des del novembre de 2017.
Així mateix, l’ICAB s’ha posicionat, en el darrer any, com a referent de la societat civil catalana, amb un paper actiu, reivindicant la seva trajectòria i el seu prestigi com a institució, i implicant-se en tots aquells assumptes que afecten el dia a dia de la ciutadania. Ho ha fet:
- Signant un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona per reforçar l’assistència jurídica gratuïta a l’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella.
- Col·laborant amb les institucions per atendre jurídicament els 60 migrants de l’Open Arms que van arribar al Port de Barcelona. L’ICAB va designar lletrats del Torn d’Ofici especial de menors no acompanyats.
- Donant resposta a la problemàtica del preu del lloguer amb l’elaboració de propostes per a la reforma de la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU), entre les que destaca l’ampliació de la durada del contracte de 3 a 6 anys.
- Amb la posada en marxa del SOJ Atemptats, Servei d’Orientació Jurídica a les víctimes de l’atemptat a Barcelona del 17 d’agost de 2017, que va facilitar a les famílies orientació i ajuda en uns moments dolorosos.
- Amb la celebració de diferents esmorzars solidaris amb personalitzats del món jurídic, empresarial i polític a la seu col·legial que volen posar de manifest la funció social de l'Advocacia. De moment, ja han participat l’advocat Antonio Garrigues Walker i l’expresident del Govern José Luis Rodríguez Zapatero.
- En el lideratge de la Comissió Independent de Diàleg i Mediació, juntament amb més de 150 organitzacions i més de 500 personalitats que van donar suport a aquesta iniciativa.
A totes aquestes fites assolides en els darrers mesos, cal afegir-hi les ja anunciades amb ocasió dels 100 primers dies de Govern, com són:
- La Modificació de les condicions de la Pòlissa de Responsabilitat Civil per abaratir-la i millorar-ne la cobertura per tal que s’adapti a les diferents necessitats del col·lectiu. Per al 2019 s’ha aconseguit que la pòlissa bàsica continuarà en només 50 € anuals.
- El Foment de la participació amb la creació de noves Seccions, Comissions i Grups de Treball
- La redacció i aplicació del Codi Ètic i la transparència en la gestió de la Junta de Govern
- La revisió i avaluació de l’organització amb la implementació d’un nou model de gestió, realitzant una autoanàlisi interna fruit de la interacció de la Junta de Govern i l’equip de treballadors.
Contacte
-
Comunicació (Premsa, Web i revista Món Jurídic)
-
Mallorca, 283
08037 Barcelona , Barcelona (Espanya) - 93 496 18 85 / 93 496 18 80
- premsa@icab.cat; comunicacio@icab.cat
-
Mallorca, 283