Departament Internacional | Departament Internacional ICAB

La ‘Declaració de Barcelona 2016’ rebutja allargar les mesures extraordinàries adoptades arran dels atemptats de París

En el marc dels actes internacionals organitzats amb motiu de la Festivitat de Sant Raimon de Penyafort 2016, el 19 de febrer va tenir lloc per part de diferents col·legis d’advocats i organismes jurídics la signatura de la ‘Declaració de Barcelona 2016’.
Mon Feb 29 00:00:00 CET 2016

Els signants d’aquest acord rebutgen ''contundentment'' que el Govern francès vulgui prorrogar les mesures de seguretat extraordinàries adoptades després dels atemptats de París del 13 de novembre de 2015 i que estaven vigents fins al 26 de febrer.

Sense perjudici del risc real de comissió d’atemptats terroristes a Europa, les entitats que han subscrit la 'Declaració de Barcelona 2016' consideren que el fet d’allargar les mesures de l’Estat d’Emergència a França suposa “una restricció de les garanties dels ciutadans” davant la possibilitat d’actuació discrecional per part de les forces de seguretat.  “Una simple denúncia anònima o sospita es considerarà suficient per realitzar tant intervencions policials al carrer com entrades i registres en domicilis i detencions sense la presència d’advocat en les primeres quatre hores, incloent-hi els menors d’edat, majors de 13 anys”, remarquen.

En aquest sentit, els col·legis firmants recorden que garantir el dret de defensa dels ciutadans i la presumpció d’innocència han d’estar presents a l’hora de prendre qualsevol decisió política. En cap cas, reiteren, “la seguretat nacional no es pot imposar sense límit restringint les llibertats individuals o col·lectives que tant ha costat aconseguir”.

També adverteixen que les garanties jurídiques que sustenten les societats democràtiques en general, i la República Francesa en particular, són un “element indispensable dels drets dels ciutadans”.  Posar en risc els valors propis de la democràcia, diuen, suposaria “donar el triomf als que imposen el terror”.  I, alhora, no és cap solució al problema terrorista.

Les entitats signants aprofiten finalment per recordar que els representants de l’advocacia, com a garants de la protecció dels drets dels ciutadans, combatran aquestes mesures “amb totes les seves armes jurídiques i democràtiques”.

A iniciativa dels Col·legis de París, Madrid i Barcelona es va crear la 'Declaració de Barcelona 2016', que van subscriure la Federació del Col·legis d’Advocats d’Europa (FBE), el Consell de l’Advocacia Catalana (CICAC), el Consejo General de la Abogacía Española (CGAE),  els col·legis d’advocats de València i Badajoz, el Conseil des Barreaux Européens, el Conseil National des Barreaux, la Conférences des Bâtonniers de France et d’Outre Mer i d’altres entitats jurídiques.