Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Notes de Premsa | Titulars

S'ha fet aquesta reclamació al IV Congrés de l'Advocacia d'Ofici que s'ha realitzat al Palauet Casades, seu de l'advocacia barcelonina, els dies 16 i 17 de maig.

Fri May 17 15:13:41 CEST 2024

La Comissió del Torn d'Ofici i Assistència al Detingut de l'ICAB exigeix una dignificació urgent de l'advocacia d'ofici. Així s'ha posat de manifest durant la celebració del IV Congrés de l'Advocacia d'Ofici que s'ha realitzat al Palauet Casades, seu de l'advocacia barcelonina, els dies 16 i 17 de maig.

Aquesta reivindicació és un dels punts essencials del Manifest que, com a conclusió, ha servit per tancar aquest Congrés i que ha donat a conèixer Carmen Valenzuela, diputada de la Junta de Govern de l'ICAB i responsable del TOAD. Des de la Comissió del TOAD de l'ICAB consideren que aquesta dignificació s'ha de basar en una compensació econòmica justa, que atengui el pagament de totes les actuacions necessàries i que, a més a més, introdueixi el criteri de pagament universal al professional de l'advocacia. "D'aquesta manera, es garantirà la contraprestació en totes les actuacions realitzades ja sigui per designació col·legial -a través del Torn d'Ofici- o per requeriment judicial" ha declarat Valenzuela i ha afegit: "ha de ser així, tot i que la persona justiciable no sigui creditora del dret a la Justícia Gratuïta, o li hagi estat denegat i aquesta no hagi abonat els honoraris del professional”.

El Manifest presentat també apel·la a la imprescindible fixació de criteris suficients, sostenibles i equilibrats sobre el finançament del Servei del Torn d'Ofici i l'Assistència al Detingut, de manera que comptin amb cobertura pressupostària suficient. Per això, des de la Comissió del TOAD es considera necessari que anualment s'aprovi un pressupost independent i diferenciat per a la Justícia Gratuïta i el Torn d'Ofici que hauria de cobrir totes les actuacions. En aquest sentit, Valenzuela ha alertat que “és una evidència que cada dia són més nombroses les atencions que es fan des del TOAD de l'ICAB”. Alhora, també s'ha reclamat la necessitat de fixar criteris per a l'actualització de les compensacions i pagaments que, com a mínim, prevegin les modificacions de l'IPC anual actualitzat.

Des de la Comissió del TOAD i tal com es recull al Manifest fet públic també s'advoca per mantenir i impulsar el mateix sistema de Justícia Gratuïta quant a garant de la independència de l'advocacia, que és una condició indispensable per exercir el dret de defensa amb garanties.

Finalment, i en relació amb la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència Jurídica Gratuïta, s'ha apostat per respectar el model actual d'Assistència Jurídica Gratuïta i que es tingui l’advocacia, ja que aquesta presta aquest servei essencial per garantir la tutela judicial efectiva i la defensa dels drets de les persones. "Qui exercim al Torn d'Ofici som, abans de res, advocades i advocats amb una clara vocació de servei públic", ha afirmat Valenzuela.

La celebració d'aquest Congrés ha servit per abordar a través de set taules de debat i anàlisi aspectes essencials sobre el funcionament del Torn d'Ofici així com la Llei de Defensa, 'Les repercussions de la Intel·ligència Artificial (IA) i les noves tecnologies: plataformes amb l'administració de justícia i els judicis telemàtics'; 'El burnout a l'exercici de l'advocacia: dret, comunicació i gestió de les emocions'; 'Les reivindicacions del Torn d'Ofici' i 'Com millorar la llei de justícia gratuïta', entre d’altres.

Tota aquesta anàlisi en profunditat ha estat possible gràcies a la participació d'una trentena de ponents, preferentment de l'àmbit de l'advocacia, la magistratura, el periodisme, així com representants de plataformes en defensa del Torn d'Ofici. Cal destacar la participació Gabriela Bravo, vicpresidenta 2a de les Corts Valencianes, qui ha intervingut a la taula sobre com millorar la llei de Justícia Gratuïta aportant la seva experiència en com es va posar en marxa el sistema de Justícia Gratuïta a la Comunitat Valenciana.

L'Advocacia, com a garant històrica dels drets i les llibertats de la ciutadania, compleix una funció social innegable, i el Torn d'Ofici és una de les seves manifestacions més essencials, per això la celebració de congressos sobre aquest àmbit és una prioritat per a l'ICAB.