Observatori dels Drets de les Persones | Titulars

L'Observatori dels Drets de les Persones de l'ICAB ha analitzat els drets de les persones privades de llibertat

Advocats, magistrats i representants de cossos de seguretat i de l'Administració de Justícia han fet una anàlisi transversal de la situació de les persones privades de la llibertat. L'acte ha comptat amb els testimonis de l'empresari Sandro Rosell Feliu, que va passar 645 dies en presó provisional i d'Iñaki Erazo Martínez, exintern de presons de l'Amèrica Llatina i d'Espanya.

Tue Oct 24 14:06:00 CEST 2023

Aquest dimarts 24 d'octubre de 2023 s'ha dut a terme el “Diàleg sobre els drets de les persones privades de llibertat. ODS 16”, organitzat per l'Observatori dels Drets de Persones de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona. La finalitat d’aquest espai de reflexió ha estat analitzar els drets de les persones en cadascun dels moments en els quals no gaudeix de llibertat, des del moment de la detenció, la presó provisional i quan s'està intern per compliment de condemna.

La inauguració de l'acte ha anat a càrrec de Silvia Gimenez-Salinas Colomer, copresidenta de l'Observatori dels Drets de les Persones de l'ICAB i Miguel Capuz Soler, membre del Consell Assessor de l'Observatori dels Drets de les Persones de l'ICAB.

Per fer una anàlisi jurídica transversal s'ha estructurat l'acte en tres taules diferents. La primera d'elles ha tractat els drets de les persones detingudes amb les ponències de l'advocat Fermín Morales Prats; en representació dels Mossos d'Esquadra, Josep Maria Estela Ribas, i el magistrat del Jutjat d'Instrucció núm. 33 de Barcelona, Luis Martínez Durant, que han explicat el protocol que se segueix per les detencions i les informacions que rep l’advocacia que atén a les persones detingudes. La taula ha estat moderada per Clara Martínez Nogués,  presidenta de la secció de Dret Penal de l’ICAB.

La segona taula ha servit per conèixer el drets de les persones en presó provisional a través del testimoniatge d’un cas concret, el de Sandro Rosell, que va passar 645 en presó preventiva i va ser finalment absolt. L’empresari ha fet una exposició demolidora de la situació que va viure a la presó i el seu advocat, Pau Molins, ha explicat, entre d’altres coses, la dificultat d’explicar al client certes situacions que no s'entèn perquè passen i alhora ha recordat que Sandro Rosell és la persona que té el record d’haver estat més temps en presó provisional. Per tancar la taula, ha intervingut, Susana Ferrer Delgadillo, vicedegana de l'ICAB, per parlar sobre la responsabilitat patrimonial de l'Administració i les reclamacions que es poden fer en casos com el de Sandro Rosell. Aquesta taula ha estat moderada per Jorge de Amilibia, advocat i president de la Secció de Dret Esportiu de l'ICAB.

L'última taula ha servit per reflexionar sobre els drets de les persones internes per compliment de condemna i la doble condemna que suposa per a les famílies que s’han de desplaçar per veure els seus familiars. En aquesta taula s’ha comptat amb la participació de Gemma Calvet Barot, exdirectora de Polítiques de Drogues del Govern del País Basc, Iñaki Erazo Martínez, ex intern de presons d'Amèrica Llatina i d'Espanya, fundador d'una associació que vehicula l'esport com a via de reinserció, qui ha ofert també el seu impactant testimoni sobre els anys que va passar a la presó, i d’Erika Torregrossa, copresidenta de l'Observatori dels Drets de les Persones de l'ICAB, jurista del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya i professora d'Execució Penal de la UB.

La cloenda d’aquest “Diàleg sobre els drets de les persones privades de llibertat. ODS 16” l’han realitzada conjuntament Jesús M. Sánchez García, degà de l'ICAB, i Erika Torregrossa.