Curs d'especializació en Dret Ambiental
El Dret ambiental ha experimentat, a les últimes dècades, un creixement excepcional que l’ha convertit en un element transversal i vertebrador de tots els àmbits de l’activitat humana susceptibles d’afectar el nostre entorn.
En plena expansió d’aquest Dret ambiental, es va aprovar la Directiva 96/61/CE, de prevenció i control integrats de la contaminació que va introduir un concepte integrador de la manera de fer front als impactes ambientals generats per les activitats i que va suposar l’obligació d’obtenir un permís escrit per tal de desenvolupar-les.
Catalunya va ser pionera en l’aprovació d’una Llei inspirada en la Directiva 96/61/CE, de prevenció i control integrats de la contaminació, concretament la Llei 3/1998, d’intervenció ambiental de l’Administració ambiental.
Posteriorment es va aprovar per part de l’Estat espanyol la Llei 16/2002, de prevenció i control integrats de la contaminació que incorporava l’esmentada Directiva a l’ordenament jurídic estatal. Va ser en aquell moment que es va fer palesa a Catalunya la necessitat d’adequar la normativa sobre règim d’intervenció integral de l’Administració ambiental de la Llei 3/1998 a la Llei 16/2002. Era també un bon moment per harmonitzar el règim d’intervenció administrativa a Catalunya amb les prescripcions del Reial Decret Legislatiu 1/2008, d’avaluació d’impacte ambiental i la Llei 27/2006 que regula el dret d’accés a la informació en matèria ambiental.
Fou així com al mes de desembre de l’any 2009, s’aprovà la Llei 20/2009, de prevenció i control ambiental de les activitats (“LPCAA”) que configura, a dia d’avui, el règim jurídic d’intervenció administrativa aplicable a les diferents activitats en funció del seu grau d’incidència ambiental. La LPCAA va entrar en vigor al mes d’agost de 2010.
Els objectius fonamentals de la LPCAA eren racionalitzar i simplificar els tràmits dissenyats per la Llei 3/1998, superar les dificultats que des del punt de vista pràctic comportava la seva aplicació i regular exclusivament aspectes ambientals, deixant de banda problemàtiques com les associades a la prevenció en matèria d’incendis.
La PCAA ha estat modificada en tres ocasions com a conseqüència de la Llei 9/2011, de promoció de l’activitat econòmica; de la Llei 5/2012, de mesures fiscals, administratives i financeres i de creació de l’impost sobre les estades en establiments turístics i, finalment amb la Llei 2/2014, de mesures fiscals, administratives i financeres i del sector públic.
Transcorreguts 6 anys des de l’entrada en vigor de la LPCAA s’ha fet necessària una nova adaptació dels seus preceptes, aquesta vegada per fer-la acord amb la normativa que incorpora la Directiva 2010/75/CE, d’emissions industrials a l’ordenament jurídic espanyol, en concret la Llei 5/2013 de modificació de la Llei 16/2002 i del Reial Decret 815/2013, pel qual s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002.
El curs aspira a exposar l’aplicació i interpretació de tot aquest cos normatiu identificant les seves problemàtiques pràctiques i les incerteses que el dia a dia del règim d’intervenció administrativa ha vingut posant de manifest.
L’objectiu d’aquest curs és oferir una visió pràctica del règim d’intervenció administrativa i de l’avaluació d’impacte ambiental de les activitats amb potencial impacte en el medi que les acull, així com de determinats aspectes claus de l’aplicació de tot aquest cos normatiu incloent, a títol enunciatiu, els següents:
- Règim d’Autorització Ambiental Integrada estatal i català, tant en el que respecta el seu atorgament com a les seves modificacions (substancials o no substancials).
- El cessament d’activitats, des del punt de vista de la protecció del sòl i de les aigües subterrànies. L’informe base de la qualitat del sòl i el seu abast.
- Règim de llicència ambiental i de comunicació ambiental a Catalunya.
- Aplicació de les Millors Tecnologies Disponibles, sobre tot pel que respecta a la fixació i exigibilitat dels valors límits d’emissió.
- Els controls dels títols autoritzatoris i la seva integració en el Pla d’Inspeccions Ambientals.
- El procediment d’avaluació d’impacte ambiental.
- La intervenció d’organismes estatals que hagin d’emetre informes en el marc del procediment d’Autorització Ambiental (o en el marc de les seves modificacions, revisions, etc.).
- Les funcions, competències i estatut de les entitats col·laboradores de l’Administració; i
- Els processos d’auditoria i certificació ambiental.
L’equip de professors al càrrec de les diferents classes té un ampli coneixement de la normativa objecte del present curso, així com una provada i dilatada experiència en l’aplicació d’aquest cos normatiu, garantint una visió tant acadèmica com pràctica.
Contacte
-
Formació ICAB - Comissió de Cultura
-
Mallorca, 283 / Mallorca, 281 (Centre de Formació)
08037 Barcelona , Barcelona (Espanya) - 93 601 12 80 / 93 496 18 80
- Fax: 93 215 04 29
- cultura@icab.cat
- formacio@icab.cat
-
Mallorca, 283 / Mallorca, 281 (Centre de Formació)