Serveis | Entitats | Justícia Gratuïta

L'expedient de Justícia Gratuïta suspèn els terminis processals?

L’article 16 de la Llei d’Assistència Jurídica Gratuïta 1/96, de 10 de gener, estableix que, en termes generals, la sol·licitud del reconeixement del dret a Assistència Jurídica Gratuïta suspendrà el curs del procediment.

No obstant, a fi d’evitar situacions d’indefensió, el Secretari o la Secretària Judicial, d’ofici o a petició de les parts, podrà decretar la suspensió del procediment, en tant que es produeixi decisió sobre el reconeixement o denegació del dret sol·licitat, sempre que la sol·licitud del dret a litigar amb el benefici de Justícia Gratuïta s’hagi efectuat dins dels terminis fixats en les lleis processals.

En aquells supòsits en que consti que, encara que s'hagi fet la petició de Justícia Gratuïta en el termini, no s’hagi acordat la suspensió de terminis processals i s’hagi produït indefensió al ciutadà o a la ciutadana, és recomanable instar la nul·litat d’actuacions.

Pel que fa a la sol·licitud del reconeixement del Dret a Assistència Jurídica Gratuïta realitzada per a iniciar un procediment sotmès a:

• Prescripció: Aquesta quedarà interrompuda sempre que en el termini establert per la Llei 1/96 no sigui possible designar professionals.
  • Caducitat: Aquesta quedarà suspesa fins la resolució administrativa definitiva sobre el reconeixement del Dret a Assistència Justícia Gratuïta, moment en què es reprendrà el còmput del termini de caducitat.

El còmput del termini de prescripció es reprendrà des de la notificació al sol·licitant de la designació provisional de lletrat o lletrada o, en el seu cas, des de la notificació del reconeixement o denegació del dret per la Comissió de Assistència Jurídica Gratuïta i, en qualsevol cas, en el termini màxim de dos mesos des de la presentació de la sol·licitud.