open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/da o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Titulars

Presentades les conclusions de 15 propostes per una Justícia Digna de l'ICAB amb representants de diversos Col·legis de l'Advocacia

Coincidint amb el Dia de la Justícia Gratuïta, aquest matí s'han presentat al Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) les ‘15 propostes per a una Justícia Digna’.
Fri Jul 12 00:00:00 CEST 2019

En l'acte de presentació de les conclusions de 15 propostes per a una Justícia Digna de l'ICAB han participat, a la taula presidencial: la degana del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay, la degana del Col·legi d'Advocats de Reus, Encarna Orduna; el degà del Col·legi d'Advocats de Santa Cruz de La Palma, Juan Antonio Rodríguez; el degà del Col·legi d'Advocats de Figueres, Joan Ramon Puig; el degà del Col·legi d'Advocats de Jerez, Marcos Camacho; el vicedegà del Col·legi d'Advocats de Palència, Miguel Hermosa; i el president del Grup de l'Advocacia Jove de Barcelona, Pol Olivet.

A l’acte també han estat presents representants d’altres Col·legis de l’Advocacia.

Les propostes agrupades per temes (Justícia digna, Defensa, Tecnologia, Advocacia i Societat, i Formació) són les següents:

JUSTÍCIA DIGNA

1. El Pacte d'Estat de l'any 2001 no ha millorat la justícia ni s'han complert els seus objectius. Per això, cal un nou Pacte d'Estat per la Justícia, que s'ha de gestar des del diàleg, el consens i la participació de tots els col·lectius implicats.

2. L'Advocacia -com a garant de la tutela judicial efectiva a través de la defensa dels drets de les persones-exigeix que s'abordin una sèrie de compromisos, que comportin una reforma profunda i duradora de la Justícia, en què l'Advocacia ha de ser tinguda en compte en totes les decisions que l'afecten, i participant també de forma directa en les conferències sectorials de Justícia.

3. La Justícia ha d'estar dotada de tots els mitjans que siguin necessaris i imprescindibles per a garantir la defensa dels drets de la ciutadania.

4. L'oficina judicial s’ha de reorganitzar amb una nova estructura territorial que garanteixi la proximitat i l'especialització, de manera que el seu funcionament respongui a criteris d'eficiència i eficàcia, garantint una resposta judicial ràpida. Reivindiquem que la Justícia sigui respectuosa amb el temps de la ciutadania i dels professionals en els procediments i en els tràmits judicials.

5. La planta judicial ha d'assegurar, mitjançant un nou model de selecció i de formació, l'accés a la judicatura d'un nombre de jutges i jutgesses suficients i especialitzats per cobrir dignament les necessitats de la ciutadania i que resulti equiparat amb el de la resta de Europa

DEFENSA

6. S'ha de complir amb la necessitat de promulgar una Llei Orgànica que reguli el dret de defensa tancant el cercle de garanties constitucionals de la ciutadania i situant al nostre país en l'avantguarda de la protecció dels seus drets; preservant, al màxim nivell, el secret professional com a element essencial sobre el qual se sosté l'exercici de l'advocacia i el dret de defensa, redactant un catàleg de drets reforçats i una regulació que no doni lloc a interpretacions dispars.

7. Aquest dret de defensa també ha de quedar garantit en l'àmbit de la mediació: qualsevol impuls futur de la mediació ha d'incorporar als advocats i advocades en els seus processos, com a garantia necessària de la defensa dels drets de les persones que voluntàriament acudeixen a la mediació, millorant així la qualitat d'aquesta.

S'ha de reforçar la consideració de l'Advocacia com a operador jurídic, al mateix nivell que la judicatura i el ministeri fiscal.

TECNOLOGIA

8. S'ha d'abordar amb caràcter d'urgència una transformació digital de 360 graus que sigui integral, transversal i eficient, davant els imminents reptes que la nostra societat ha d'afrontar en matèria tecnològica.

Exigim que la Justícia del segle XXI doni resposta a les necessitats de l'advocacia i de la societat davant l'imparable avanç tecnològic i que es garanteixi la interoperabilitat real dels diferents sistemes tecnològics i plataformes utilitzades en les comunitats autònomes; així com els recursos necessaris, tant econòmics, com personals i formatius, per implementar un autèntic expedient judicial electrònic que permeti el dret a la informació en temps real, d'una manera transparent, segura i garant de la privacitat.

S'ha de respectar la conciliació de la vida personal i familiar, així com els drets relacionats amb la desconnexió digital i el teletreball, garantint el respecte dels drets contemplats a la Carta Universal dels Drets Digitals.

Els poders públics i l'advocacia institucional han de vetllar perquè la prestació de serveis legals sigui sempre respectuosa amb la deontologia professional, l'ètica empresarial i el desenvolupament sostenible.

Els poders públics han de garantir la presència de ple dret de l'advocacia, a través del Consejo Genaral de la Abogacía Española en el CETEAJE (Comitè Tècnic Estatal de l'Administració Judicial Electrònica).

Considerem com un element fonamental en la gestió del canvi que es garanteixi una formació accessible i continuada, amb la participació de tots els operadors jurídics, que asseguri l'èxit del procés emprès.

ADVOCACIA I SOCIETAT

9. L'Advocacia reclama:

La creació d'espais multisectorials i un Observatori dels Canvis Socials del qual formi part l'Administració, tots els operadors jurídics i, especialment, l'Advocacia, com a sensor principal de les problemàtiques socials, sent el nexe d'unió i engranatge entre la societat i els operadors jurídics.

La coordinació de totes les administracions amb competències en matèria de justícia i d'educació amb l'Advocacia en l'educació en igualtat, així com activar la formació en perspectiva de gènere de tots els operadors jurídics i socials.

L'aplicació per part dels operadors jurídics de les normes internacionals en drets humans i la formació en aquesta matèria.

L'aplicació del Conveni d'Istanbul de 2011, amb la inclusió en el torn d'ofici de violència de gènere, del tràfic d'éssers humans; i un torn específic d'agressions sexuals, instant per a això a les administracions competents, així com la revisió de la legislació en matèria de menors respecte a les mesures i objectius de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.

La creació d'un Pla, amb dotació pressupostària específica plurianual, de desenvolupament per a la implementació dels ODS en Justícia de l'Agenda 2030

FORMACIÓ

10. L'advocacia considera necessari modificar l'actual sistema d'accés a la professió perquè passi a ser eminentment pràctic i útil per a l'exercici de la mateixa, ampliant habilitats transversals i permetent l'especialització.

Hi ha d'haver un sistema de convocatòria fixa en períodes, i que la publicació dels resultats sigui amb la celeritat necessària.

Cal un examen que reconegui l'esforç i mèrit de l'alumne i que, per tant, sigui ponderat amb nota numèrica.

11. S'ha de garantir l'especialització i formació contínua de l'advocacia i la de tots els diferents intervinents en el servei públic de la Justícia per així garantir que la Justícia respongui als estàndards de qualitat i excel·lència que exigeix la protecció dels drets i llibertats dels ciutadans.

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×