Normativa | Comissió Normativa | Actualitat Jurídica

Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic (DOGC del 3 d’agost de 2017)

Entrada en vigor: 23/08/2017. Es deroguen, entre d’altres disposicions determinats aspectes de la Llei 5/2017, Modifica les D. Addicionals 9 i 10 de la Llei 4/2017, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017
Tue Sep 12 00:00:00 CEST 2017

La llei persegueix cinc finalitats. En primer lloc, aconseguir que Catalunya redueixi tant les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle com la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic, afavorir la transició cap a un model neutre en emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i, alhora, transformar el model de producció i accés als recursos naturals i energètics. En segon lloc, reforçar i ampliar les estratègies i els plans que s’han elaborat durant els darrers anys en l’àmbit del canvi climàtic. En tercer lloc, promoure i garantir la coordinació de tots els instruments de planificació sectorial relacionats amb el canvi climàtic i la coordinació de totes les administracions públiques catalanes, i també fomentar la participació de la ciutadania, dels agents socials i dels agents econòmics. En quart lloc, esdevenir un país capdavanter en la investigació i aplicació de noves tecnologies que contribueixin a la mitigació, i també a reduir la dependència energètica de Catalunya de recursos energètics externs, a la descarbonització i a la desnuclearització. Finalment, fer visible el paper de Catalunya al món, tant en els projectes de cooperació com en la participació en els fòrums globals de debat sobre el canvi climàtic.

El capítol preliminar determina l’objecte de la Llei, les finalitats, els principis d’actuació, les definicions dels termes utilitzats a la llei

El capítol primer conté la regulació dels objectius de la mitigació del canvi climàtic.

El capítol segon es refereix als objectius d’adaptació al canvi climàtic; recull els requisits que han de contenir els instruments de planificació i programació sectorials amb la finalitat d’assolir una coordinació intersectorial per tal que la legislació sectorial catalana s’adapti al nou marc regulador.

El capítol tercer es dedica a regular les polítiques sectorials de les Administracions Públiques en matèria de canvi climàtic.

El capítol quart delimita el model organitzatiu de l’Administració de la Generalitat per a dur a terme les polítiques climàtiques de Catalunya.

El capítol cinquè preveu nous instruments de fiscalitat ambiental: l’Impost sobre les activitats econòmiques que generen diòxid de carboni; i l’Impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells, tot regulant el primer d’ells.

El capítol sisè inclou altres instruments per al compliment dels objectius de la llei. En particular, es crea el Fons Climàtic.

[NORMATIVA APROVADA. LLEIS DEL PARLAMENT DE CATALUNYA]