open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/da o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Nota de Premsa | Titulars

La Junta de Govern de l’ICAB fa balanç dels primers sis mesos de mandat: 32 fites assolides en 15 àmbits estratègics

 

La Junta de Govern de l'ICAB, encapçalada per Cristina Vallejo, ha fet balanç aquest 17 de desembre del 2025 sobre les accions realitzades en els primers sis mesos de mandat, en els quals s’han assolit 32 fites rellevants dins dels 15 àmbits estratègics definits a l’inici del període, previstos per realitzar al llarg dels seus quatre anys de mandat.

Wed Dec 17 13:33:04 CET 2025

En la roda de premsa de presentació davant els mitjans de comunicació de les mesures assolides entre els mesos de juliol i desembre de 2025, han participat, a més de la degana, Cristina Vallejo, el vicedegà, Jorge Navarro i els diputats Quim Clavaguera, Lluís Rodriguez Pitarque, Cristina Díaz-Malnero i Vanessa Sánchez Balboa.   

La degana de l’ICAB, Cristina Vallejo, ha afirmat que “la posada en marxa de més d’una trentena de fites en tan pocs mesos posa de manifest el compromís de la Junta de Govern i de l’ICAB amb la defensa de l’advocacia, la millora dels serveis col·legials, la funció social del dret i l’adaptació als nous reptes professionals, tecnològics i socials”.

Funció Pública: millores en el Torn d’Ofici

Entre les fites més destacades hi ha l’acord amb els Mossos d’Esquadra que permet l’aparcament gratuït a l’aeroport del Prat per als lletrats i lletrades del Torn d’Ofici durant les seves actuacions d’Ofici. “Es tracta d’una reivindicació històrica que beneficia els més de 2.800 professionals que presten aquest servei a la demarcació territorial de l’ICAB, ja que la majoria d’actuacions que es fan a l’aeroport se solen fer amb vehicle privat”, ha explicat Jorge Navarro, vicedegà de l’ICAB.

També s’han impulsat les jornades formatives setmanals “Dimecres al Torn” i s’han celebrat “Assemblees de Transparència del Torn d’Ofici” per tal de conèixer de primera mà les necessitats de l’Advocacia d’Ofici. “Aquestes mesures són necessàries per mostrar suport a l’advocacia que està prestant el servei públic del Torn d’Ofici les 24h del dia, els 365 dies de l’any, i per reclamar més recursos davant les Administracions”, ha afirmat Navarro.

Empara de l’Advocacia

El vicedegà de l’ICAB també ha explicat que “s’ha donat un nou impuls a la Comissió de Relacions amb l’Administració i la Justícia (CRAJ) per vetllar per la defensa de l’advocacia. En aquest sentit, cal destacar el treball per reduir la seguretat jurídica tot reclamant criteris unificats en l’aplicació de la LO 1/2025”.

Formació

La diputada Cristina Diaz- Malnero ha exposat que l’ICAB consolida una oferta formativa de referència amb més de 27.000 alumnes, 5.000 hores lectives i una valoració mitjana d’un 8,5 en les seves activitats formatives.

La Junta de Govern ha iniciat el passat mes de setembre el projecte “12 Congressos, 12 Causes”, amb l’objectiu de posar en valor la funció social de l’advocacia tot vinculant els principals congressos jurídics que organitza aquesta Corporació amb 12 entitats que treballen desinteressadament per transformar la societat, defensar els drets i millorar la vida de les persones. “Amb aquesta iniciativa estem fent visible el paper actiu i transformador de l’advocacia donant veu i suport a iniciatives socials de gran impacte que ens permeten construir ponts reals i duradors entre el món jurídic i la societat civil. Ja hem realitzat 4 congressos vinculats, respectivament, amb la Fundació d’Oncologia Infantil Enriqueta Villavecchia, Arrels Fundació, Fundació Aspanin y Fundació OSAS.

Díaz-Malnero també ha anunciat que s’ha posat en marxa la campanya “Formació per quota”, que permetrà als col·legiats invertir els diners de la quota col·legial en formació a l’ICAB.

Resolució alternativa de conflictes (ADR)

El Centre ADR de l’ICAB s’ha adaptat a la Llei 1/2025, creant registres específics de professionals per a cada MASC i convertint-se en referent estatal i europeu. A més, s’han establert acords amb diferents institucions per promoure l’ús dels MASC per a la resolució de conflictes. En aquest sentit, el vicedegà de l’ICAB, Jorge Navarro, ha destacat que el ‘Projecte de justícia restaurativa en accidents de trànsit’ del Centre ADR amb la Guàrdia Urbana ha estat reconegut amb el ‘Premi ADR Justícia 2025’.

Impuls a la Vida col·legial

“Apropar i escoltar les persones col·legiades és una prioritat de la Corporació. Per això, s’han posat en marxa diferents iniciatives com el ‘Deganat Obert’ i la ‘Bústia Opina’, per conèixer l’opinió i els suggeriments de l’advocacia de Barcelona”, ha afirmat la degana de l’ICAB.

També s’han reforçat les activitats socials, culturals i s’ha donat un nou impuls a la Biblioteca, per convertir-lo en un veritable espai de difusió cultural a través de la celebració de noves activitats com presentacions de llibres, exposicions i concerts.

El diputat de la Junta de Govern Lluís Rodriguez Pitarque ha exposat que s’ha aconseguit millorar l’assegurança de Responsabilitat Civil (2026) que s’ofereix a les persones col·legiades, ja que compta amb més cobertura en RC i millors condicions per a l’advocacia.

Suport a l’Advocacia d’Empresa, Compliance Officers i Delegats de Protecció Dades

L’ICAB vol estar al costat de les noves formes d’exercici de la professió, com són l’Advocacia In-House, Compliance Officers, Delegats de Protecció de Dades. Per això la nova Junta de Govern ha posat en marxa un conjunt de mesures per donar-los suport i la celebració de congressos on han estat protagonistes i que han servit per fer un reconeixement i mostrar públicament el paper fonamental que exerceixen aquests professionals dins i fora de les seves organitzacions”, ha declarat Vallejo.

Aposta pel col·lectiu GAJ i per l’Advocacia Sènior

La degana de l’ICAB també ha exposat que s’ha de posar en valor l’advocacia jove i els advocats sèniors. Per això, els joves advocats i advocades participen en reunions de la Junta de Govern per tenir un feedback més directe de les seves necessitats i inquietuds i, alhora, s’ha ampliat l’accés de l’advocacia sènior a la formació que imparteix l’ICAB i també s’han facilitat vies per reduir la bretxa digital d’aquest col·lectiu.

Advocacia més social

“S’està donat un major suport a la Fundació Degà Ignasi de Gispert i s’ha dinamitzat la Fundació Sant Raimon de Penyafort, reforçant d’aquesta manera la funció social de l’advocacia”, ha declarat Cristina Vallejo, degana de l’ICAB i membre del patronat de la Fundació SRP.

Delegacions

La degana ha fet èmfasi en què l’ICAB avança també en la igualtat de serveis a les 11 delegacions, i ha afegit que “hem reimpulsat el projecte d’ ‘Escola Jurídica per a la Ciutadania’, per facilitar coneixements jurídics bàsics a la ciutadania, i s’ha desplegat el programa ALIAT i eines d’IA a les delegacions a través d’acords amb editorials jurídiques”.

 

 

 

Impuls al Català en el dret

El diputat Quim Clavaguera ha destacat que l’ICAB ha creat la Comissió de Llengua Catalana per promoure l’ús del català a l’Administració de Justícia i garantir els drets lingüístics de la ciutadania. “També es vol sensibilitzar l’advocacia per tal que pugui exercir la professió també en català oferint eines i recursos pràctics per facilitar l’ús jurídic del català en l’Administració de Justícia”, ha declarat Clavaguera.

Internacionalització

L’ICAB reforça la seva presència internacional per tal de fer arribar la veu de l’advocacia participant en congressos europeus. “Així, per exemple, en el marc del Congrés de la Federació de Col·legis d’Advocats d’Europa (FBE), l’ICAB va posar de manifest la necessitat que Espanya ratifiqui el Conveni –del Consell d’Europa- per a la protecció de l’advocacia. Es tracta del primer tractat internacional que protegeix d’una forma directa i explícita l’advocacia”, ha exposat Vallejo. I ha afegit: “També estem establint acords amb institucions per promoure la participació de l’advocacia en fòrums internacionals, i un exemple és l’acord amb l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona”.

Governança, medi ambient i ètica

L’ICAB ha elaborat un ‘Pla de Sostenibilitat 2025-2029’, alineat amb l’Agenda 2030, amb el qual es vol posicionar l’ICAB com a referent en matèria de sostenibilitat. El pla s’estructura en tres eixos estratègics: Impacte Social, Govern Corporatiu i Medi Ambient.

Jubilació justa

La degana de l’advocacia barcelonina ha afirmat que l’ICAB manté una posició ferma i molt clara en relació amb la problemàtica de l’advocacia mutualista, per això “hem instat els grups parlamentaris a consensuar de manera urgent la reforma per aprovar la Passarel·la al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA). A més, l’ICAB, igual que el CGAE, ha denunciat la lentitud en la tramitació de la Passarel·la al RETA, quan està a punt de complir-se un any de la presentació de la proposició de llei al registre del Congrés dels Diputats”, ha declarat la diputada Vanessa Sánchez Balboa.

La degana de l’ICAB també ha expressat que “els advocats i advocades cotitzants i les seves famílies mereixen que els partits que els representen al Congrés dels Diputats facin el necessari per consensuar el text de la reforma, ja que dilatar encara més la darrera fase del procés legislatiu en una reforma que no té aspectes ideològics no només engrandeix el problema, sinó que a més suposa penalitzar de forma addicional els mutualistes que afronten la compensació a dècades de treball al servei de la societat”.

Intel·ligència Artificial

La Intel·ligència Artificial és una realitat amb la qual conviu l’advocacia. “És una prioritat de la Junta de Govern facilitar a totes les persones col·legiades  eines per conèixer aquesta tecnologia i que ningú es quedi enrere”, ha declarat la degana de l’ICAB.

A través del programa ALIAT, una iniciativa per a projectar l’exercici de l’advocacia en l’entorn digital i big data, la Biblioteca de l’ICAB està potenciant acords amb editorials jurídiques per donar a conèixer les eines que han desenvolupat amb relació a la IA i facilitar-la a les persones col·legiades oferint accés gratuït a aquestes eines durant un temps de prova. 

La posada en marxa de més d’una trentena de fites en tan sols cinc mesos reafirma el compromís de la nova Junta de Govern de l’ICAB per un advocacia forta, moderna, socialment compromesa i preparada per afrontar els reptes presents i futurs de la professió.

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×