Comissió d'Advocats d'Empresa | Comissió Advocats Empresa | Notes de Premsa | Titulars

ICAM i ICAB celebren per primera vegada una gran trobada dedicada a l'advocacia d'empresa per abordar els nous reptes del sector

Els propers 24 i 25 d'octubre de 2025, els Col·legis de l'Advocacia de Madrid (ICAM) i Barcelona (ICAB) organitzen per primera vegada la I Trobada d'Advocacia d'Empresa, un esdeveniment que arriba a un moment clau per al sector jurídic, en què els/les lletrats/des 'in house' estan assumint un rol estratègic cada vegada més rellevant dins de les organitzacions.

Fri Sep 27 12:54:30 CEST 2024

"Els advocats i advocades corporatius ja no es limiten a resoldre problemes legals, sinó que són essencials per anticipar riscos, assegurar el compliment normatiu i contribuir a la sostenibilitat i el creixement del negoci", apunta la diputada de l'ICAM responsable d'Advocacia d'empresa, Ana Buitrago. “En un entorn globalitzat i digitalitzat, aquests professionals enfronten nous desafiaments com la implementació de tecnologies disruptives, la protecció de dades en un marc legal cada cop més exigent i la necessitat de complir amb regulacions que transcendeixen fronteres, com els criteris ESG (mediambientals), socials i de governança)”, assenyala Buitrago, que ha exercit en llocs clau en empreses com Iberdrola i Amazon.

Les diputades responsables de la Comissió d'Advocats d'Empresa del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, ​​Yvonne Pavía i Montse Pintó, consideren, per part seva, que la “celebració de la 'I Trobada d'Advocacia d'Empresa' és un primer pas molt important per a posar en comú les inquietuds, singularitats i problemàtiques que en el dia a dia afronten els companys/es que treballen 'in house' per fer un front comú que permeti identificar solucions i oportunitats de manera transversal”.

Un programa amb el focus posat a la transformació digital

El programa de la trobada, que integren més de 30 ponents d'alt nivell, inclou una desena de panells centrats en temàtiques clau per a aquests professionals. Qüestions com la intel·ligència artificial i la transformació digital, que centraran els debats en una de les sessions més destacades de la trobada, en què s'analitzarà com les noves tecnologies estan revolucionant la pràctica jurídica i la gestió empresarial.

Un altre tema central serà el compliance i el bon govern corporatiu, posant sobre la taula les millors pràctiques per assegurar el compliment normatiu en un entorn on les regulacions es tornen més estrictes i les empreses enfronten una pressió més gran per part de reguladors i consumidors. La fiscalitat internacional també serà objecte d'anàlisi en el context de la globalització, abordant els nous desafiaments fiscals que han d’afrontar les multinacionals i com els advocats poden ajudar les seves empreses a navegar per normatives en canvi constant.

La ciberseguretat i la protecció de dades, qüestions absolutament capitals per a qualsevol empresa, tindran també una atenció especial en aquesta trobada, en què s'aportaran les claus per protegir els actius digitals i garantir la privadesa de les dades en un moment en què les amenaces cibernètiques són cada cop més sofisticades.

A això s'hi afegeix el creixent enfocament en sostenibilitat i ESG, un tema d’especial rellevància amb les noves regulacions i la pressió social perquè les empreses operin de manera responsable. Així, en un dels panells es tractaran les implicacions legals dels criteris ESG i el paper de l'advocacia d'empresa en la implementació.

A més, s'analitzaran qüestions relacionades amb el propi exercici professional, com l'abast del dret al secret professional per a aquests professionals, una demanda dels dos col·legis i ara d'actualitat en haver aconseguit incorporar-se al Projecte de Llei Orgànica del Dret de Defensa, que està a punt de concloure la seva tramitació parlamentària, després d'haver estat aprovat aquesta mateixa setmana al Senat.

Entre els ponents confirmats, destaca la participació de Jaime Pérez Renovales, secretari general de Banco Santander; Isabel Sánchez, CEO de Delaviuda; Jesús Remón, soci president d’Uría Menéndez; e Ignacio Quintana, CEO de Forbes España. Altres participants de renom són John Rigau, vicepresident i conseller general de Pepsico; Anna Bayo, directora de Legal, Patents i Compliance de Bayer; o Ignacio Mendoza, director jurídic de Heineken, que oferiran la seva visió sobre com l’advocacia d'empresa fa front a les noves normatives i transformacions globals, entre molts d’altres.

La trobada també contempla espais per al networking, entre ells un sopar-còctel al Pati de la Biblioteca de l'ICAM, amb la idea de començar a forjar una comunitat que doni continuïtat a aquest esdeveniment i reforci els llaços entre aquests professionals.