Comissió Normativa | Actualitat Jurídica

DECRET LLEI 3/2017, de 27 de juny, de mesures urgents per a la celebració d'eleccions a les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya i constitució dels seus òrgans de govern (DOGC del 29 de juny de 2017)

Entrada en vigor: 30.06.2017
Mon Jul 31 00:00:00 CEST 2017

Es modifiquen els articles 22.1 i 26.1 de la Llei 14/2002, de 27 de juny, de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i del Consell General de les Cambres.

Les modificacions afecten el règim electoral de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de Catalunya en diversos aspectes: pel que fa a la composició del Ple d’aquests organismes, el mètode per elaborar els censos electorals i la limitació de mandats dels presidents.

L’aprovació d’aquesta normativa té com a finalitat que les cambres puguin implementar les adaptacions escaients en els seus censos per poder afrontar el procés electoral definit per l’Estat, que s’iniciarà el proper 1 d’octubre.

El nou règim electoral que defineix el Decret llei estableix que els plens de les Cambres puguin tenir entre 10 i 60 membres, designats a través de tres vies. D’entrada, un mínim de dos terços del total triats, mitjançant sufragi universal d’entre representants dels diferents sectors econòmics representats a cada cambra. Un altre 10% correspon a propostes, per part de les organitzacions empresarials més representatives, de persones de reconegut prestigi en la vida econòmica de l’àmbit de la cambra. I per últim, la resta de vocals seran representants d’aquelles empreses que adoptin un compromís d’aportació econòmica a la cambra.

Per últim, s’introdueix una limitació major dels mandats per als presidents de les cambres, que passen de tres a dos. Tanmateix, el Decret també inclou una disposició transitòria que deslliura d’aquest límit aquelles persones que hagin exercit el càrrec durant dos mandats consecutius en el moment de l’entrada en vigor de la normativa. En aquests casos excepcionals, les persones afectades podran ser reelegides per a un últim mandat consecutiu.