Comissió de Protecció dels Drets dels Animals | Comissió de Protecció dels Drets dels Animals | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: La Comissió de Protecció dels Drets dels Animals exhorta l’Ajuntament de Barcelona a implementar el control legal d’animals amb mètodes anticonceptius

Mon Oct 04 15:15:00 CEST 2021

Barcelona, 4 d’octubre de 2021. Davant dels fets ocorreguts recentment, la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals (CPDA) del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) exhorta l’Ajuntament de la nostra ciutat a implementar sense demora el control legal d’animals a través de mètodes anticonceptius. Concretament, considerem inacceptable la forma en la que s’està produint la matança de porcs senglars per part de l’empresa contractada pel consistori per dur a terme el control poblacional. És urgent que s’aturi aquest procedir i s’apliqui el mètode legal, efectiu i ètic de la vacuna anticonceptiva per al control de la població d’aquests animals.

Cal recordar que ja s’han viscut diferents episodis d’actuacions similars en el passat amb altres animals com cries de cotorres o coloms, que han estat denunciades per associacions proteccionistes i per aquesta mateixa Comissió. Alhora, lamentem que l’Ajuntament de Barcelona no hagi volgut sumar-se al projecte impulsat per totes les CPDA dels Col·legis d’Advocats de Catalunya i Balears amb la signatura d’un Conveni amb el Departament de Sanitat i d’Anatomia Animals de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) per avaluar l’efectivitat d’una vacuna anticonceptiva en senglars urbans i periurbans de diversos municipis. El projecte, que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, està obtenint uns resultats excel·lents amb una reducció de 500 exemplars per any.

Tal com assenyala el Conveni subscrit pels científics de la UAB, la caça massiva provoca una alteració de l’ecosistema i un increment de la població de porcs senglars. Per tant, l'experiència ha constatat que l'eliminació dels individus d’una espècie no és un mètode efectiu de control de la població i acaba provocant a mig termini un increment de la mateixa. De la mateixa manera que va succeir amb el control per esterilització de les colònies de gats urbans i el control per pinso anticonceptiu dels coloms urbans, la vacuna anticonceptiva aplicada als porcs senglars resulta un mètode altament efectiu, alhora que comporta una despesa molt inferior al seu sacrifici, recordant que la utilització de mètodes ètics de control de poblacions d'animals és una obligació de les administracions públiques, segons es desprèn del Decret Legislatiu 2/2008 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Protecció d'Animals de Catalunya.

Comissió de Protecció dels Drets dels Animals

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) va ser pioner en la creació de la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals (CPDA), l’any 2002. Aquesta comissió va néixer amb l’objectiu de conscienciar la societat contra el maltractament animal, formar als advocats i les advocades interessades en la causa i actuar davant qualsevol situació denunciable.